از خفاش ها متنفر نباشیم!

این روزها خفاش ها در کانون توجه قرار دارند. زیرا شایعه است که آن ها منبع SARS-CoV-2 هستند. ویروسی که باعث همه گیری ویروس کرونا شد. اما این تنها بخشی از داستان آنهاست. خفاش ها موجودات معجزه آسایی هستند. توانایی آن‌ ها برای پیر شدن بدون فرسودگی یا سرطان، و همچنین مبارزه با بسیاری از عفونت‌ها، به ما سرنخ‌هایی در مورد چگونگی انجام همین کار برای خودمان می‌دهد.

پروفسور اما تیلینگ یک جانورشناس و متخصص ژنتیک در دانشگاه کالج دوبلین، ایرلند است که درباره ژنوم خفاش ها تحقیقات و وطالعات بسیاری کرده است.

جهت مشاهده محصولات کنترل کننده عفونت کلیک فرمایید.

 

خفاش ها ترفندهای ژنتیکی ضد پیری زیادی دارند

به طور معمول، هر چه پستاندار بزرگتر باشد، عمر طولانی تری دارد. اگر آن ها از این الگو پیروی می کردند، خفاش ها باید تنها تا چهار سال عمر می کردند. اما آنها از این قانون سرپیچی می کنند و می توانند بیش از ۴۰ سال زندگی کنند. که آنها را یکی از پستاندارانی لقب می گیرند که نسبت به جثه ی بدنشان خیلی بیشتر عمر می کنند.

پروفسور اما تیلینگ و تیمش شش ژنوم خفاش را انتخاب کردند و کشف کردند که ژن‌هایی که قبلاً می‌دانیم مربوط به پیری در انسان هستند، در خفاش‌ها تغییر می‌کنند. این ژن ها و احتمالاً سایر ژن ها که هنوز کشف نشده اند باعث پیر نشدن یا پیری دیر رس خفاش ها هستند.

انسان ها با افزایش سن از التهاب بیشتر رنج می برند که باعث بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید می شود. اما پروفسور تلینگ و تیمش دریافته اند که خفاش ها برخی از ژن های دخیل در التهاب را از دست داده اند. به نظر می رسد که آنها سیستم ایمنی خود را بین پاسخ های التهابی و ضد التهابی متعادل می کنند تا آن را تحت کنترل نگه دارند.

خفاش ها از ویروس ها بیمار نمی شوند

خفاش ها همچنین دارای ژن های زیادی هستند که مسئول فعالیت ضد ویروسی هستند و مکانیسم های ضد ویروسی آنها همیشه روشن است. احتمالاً به همین دلیل است که با وجود آلوده شدن به بیماری ویروسی ماربورگ، سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) یا سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)، آنها در واقع بیمار نمی‌شوند. و به محض اینکه این ویروس‌ها حمله می‌کنند، سیستم ایمنی بدن خفاش ها ماهرانه آن ها را خنثی می کند.

هنوز ثابت نشده است که خفاش ها ویروس Covid-19 را به انسان منتقل کرده اند

برخی از محققان فکر می‌کنند که سیستم ایمنی منحصربه‌فرد خفاش‌ها ویروس‌ها را وادار می‌کند تا به سرعت در درون آن‌ها تکامل پیدا کنند و بستری منحصربه‌فرد برای رشد ویروس‌هایی ایجاد کنند که به طور بالقوه می‌توانند بین گونه‌ها پرش کنند. سایر محققان اشاره می کنند که بسیاری از پستانداران ویروس هایی را به انسان منتقل کرده اند، از جمله خوک ها (آنفولانزای خوکی) و شامپانزه ها (HIV).

با این وجود، خفاش‌ها حامل طیف گسترده‌ای از کرونا ویروس‌ها هستند و مخزن مشکوک بسیاری از بیماری‌ها، از جمله عفونت‌های ویروس نیپا و هندرا، بیماری ویروس ماربورگ، و گونه‌هایی از ویروس آنفولانزای A هستند.

اینکه آیا آنها نقشی در انتقال کرونا به انسان داشته اند یا خیر، در بین کارشناسان خفاش مورد بحث است.

به گفته ی پروفسور تیلینگ “به نظر می رسد که ویروس نمی تواند به سلول های خفاش نفوذ کند.”  او می افزاید: “مطلقاً هیچ مدرک منتشر شده ای وجود ندارد که خفاش ها می توانند به طور طبیعی به Sars-Cov-2 آلوده شوند.”

اما تحقیقات دیگر نشان داده است که ویروس SARS-CoV-2 احتمالاً از گونه‌ای از خفاش سرچشمه گرفته است. بنابراین، یک احتمال این است که خفاش‌ها این ویروس را به گونه‌ای دیگر منتقل کردند، این ویروس در آنجا تکامل یافته و تبدیل به ویروس کرونا شده است و از آنحا به انسان منتقل شده است.

 

جهت مشاهده محصولات کنترل کننده عفونت کلیک فرمایید.

 

خفاش ها ممکن است به ما کمک کنند تا طول عمر خود را افزایش دهیم و با بیماری مبارزه کنیم

به گفته پروفسور تلینگ آنها به ما می آموزند که چگونه می توانیم پاسخ های ایمنی خود را تعدیل کنیم تا عفونت ها را بهتر تحمل کنیم و با آنها زندگی کنیم. همچنین با مطالعه ی ژن های خفاش ها به راز جوانی و پیر نشدن آنها پی ببریم.

خفاش ها محیط سالمی را برای انسان حفظ می کنند

خفاش‌ها از ترس انتشار ویروس کرونا کشته، سوزانده، و با آب‌پاش مورد حمله قرار می گیرند. اما آنها برای بسیاری از اکوسیستم‌ها ضروری هستند. آنها گرده افشان های اصلی در مناطق استوایی هستند. همچنین بذر صدها گیاه را پراکنده می کنند.

خفاش ها “شکارچیان کلیدی” هستند، به این معنی که فعالیت های مختلف آنها به حفظ تعادل اکوسیستم کمک می کند. آنها حشرات را می خورند و باعث تنظیم جمعیت آنها می شوند.  در مکان‌هایی که برخی از آفت‌کش‌ها ممنوع شده‌اند، آنها عامل مهمی برای کنترل بیولوژیکی هستند. در برخی نقاط، خفاش ها حشراتی را شکار می کنند که بیماری را به انسان منتقل می کنند، مانند پشه هایی که مالاریا یا ویروس زیکا را منتقل می کنند.

جهت مشاهده محصولات کنترل کننده عفونت کلیک فرمایید.

 

منبع: مجله تحقیق و فناوری اتحادیه اروپا