افزایش خطر ابتلا به دیابت با نورهای مصنوعی شب

قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب، یک خطر محیطی فراگیر در افزایش خطر دیابت در جوامع مدرن است. شدت آلودگی نوری شهری به حدی افزایش یافته است که نه تنها ساکنان شهرهای بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه ساکنان مناطق دوردست مانند حومه شهرها و پارک های جنگلی که ممکن است صدها کیلومتر از منبع نور فاصله داشته باشند را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.دانشمندان خاطرنشان می کنند: “علیرغم اینکه بیش از ۸۰ درصد از جمعیت جهان در شب در معرض آلودگی نوری قرار دارند، این مشکل تا سال های اخیر توجه محدودی را از سوی دانشمندان به خود جلب کرده است.”

چرخه شبانه روزی ۲۴ ساعته زمین باعث شده است که بدن بیشتر موجودات زنده از جمله پستانداران دارای یک سیستم زمان‌بندی داخلی ( ۲۴ ساعته) باشند که باچرخش طبیعی روشنایی و تاریکی سازگار است. مشخص شده است که آلودگی نوری، ریتم شبانه روزی حشرات، پرندگان و سایر حیوانات را تغییر می دهد و منجر به مرگ زودرس و از بین رفتن تنوع زیستی می شود.

 

هر آنچه در مورد پیشگیری و کنترل دیابت باید بدانید.
برای مشاهده مشخصات و خرید انواع سرنگ انسولین کلیک کنید.
برای مشاهده مشخصات برندهای سر سوزن قلم انسولین کلیک کنید.

 

این موضوع همچنین به عنوان یک علت بالقوه اختلال در تنظیم متابولیک از طریق تغییر زمان مصرف غذا نقش دارد. موش‌هایی که شب ها در معرض نور مصنوعی قرار گرفتند دچار عدم تحمل گلوکز شدند و قند خون و انسولین بالا را نشان دادند. مطالعه دیگری نشان داد که موش هایی که به مدت ۴ هفته در معرض نور سفید ضعیف شبانه با حداقل روشنایی قرار گرفتند، در مقایسه با حیواناتی که محیط آنها در شب کاملاً تاریک بود، علیرغم مصرف و مصرف انرژی تقریباً معادل، افزایش توده بدن و کاهش تحمل گلوکز داشتند.

همچنین ارتباطی بین نور مصنوعی شب و مشکلات سلامتی در انسان یافت شده است. مطالعه‌ای بر روی کارگران شیفت شب نشان داد که افرادی که در معرض نور روشن‌تر قرار می‌گیرند، به احتمال زیاد ریتم شبانه‌روزی را مختل می‌کنند و همچنین خطر بیشتری برای بیماری عروق کرونر قلب دارند. تحقیقات دیگر نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور بیشتر با افزایش ۱۳ و ۲۲ درصدی احتمال اضافه وزن و چاقی مرتبط است، در حالی که قرار گرفتن در معرض نور چراغ در اتاق خواب ارتباط مثبتی با ایجاد دیابت در افراد مسن گزارش شده است.

 

باید و نبایدهای مصرف انسولین در بیماران
برای مشاهده مشخصات و خرید انواع سرنگ انسولین کلیک کنید.

در مطالعه ای در کشور هند که نقشه های هوایی آلودگی نوری کشور را با داده های مربوط به نشانگرهای سلامت عمومی در میان بزرگسالان کشور بررسی کردند،مشخص شد که هرچه شدت نور در شب افزایش یابد، میانگین شاخص توده بدنی (BMI)، فشار خون سیستولیک و سطح کلسترول بد (LDL) در جمعیت نیز افزایش می یابد.

خطر دیابت یک مشکل حیاتی در چین است و شروع و پیشرفت این بیماری عمدتاً تحت تأثیر عوامل خطر رفتاری و محیطی است. شهرنشینی سریع و رشد اقتصادی کشور منجر به افزایش چشمگیر روشنایی شهری و تعداد افرادی که در معرض آن قرار دارند، شده است. کسانی که در شهرها زندگی می کنند مستعد دور شدن از چرخه طبیعی ۲۴ ساعته شبانه روز، به چرخه کاری شبانه روزی و اوقات فراغت هستند، اغلب تا دیروقت بیرون می مانند و در معرض نور مصنوعی قرار می گیرند.

در این مطالعه در کشور چین در سال ۲۰۱۰ در مجموع ۹۸۶۵۸ بزرگسال با میانگین سنی ۴۲.۷ سال شرکت کردند و برای جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی، پزشکی، درآمد خانوار، سبک زندگی، تحصیلات و سابقه خانوادگی مصاحبه انجام دادند. تقریباً نیمی از شرکت کنندگان زن بودند. شرکت کنندگان در دهک هایی تقسیم بنده شده و مورد بررسی قرار گرفتند.

وزن و قد شرکت‌کنندگان برای محاسبه BMI اندازه‌گیری شد و نمونه‌های خون برای به دست آوردن سطوح گلوکز سرم ناشتا و بعد از غذا و همچنین هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) گرفته شد.

هر آنچه در مورد احتمال ابتلا به دیابت باید بدانید

این مطالعه نشان داد که بالاترین دهک قرار گرفتن در معرض نور مصتوعی شب، با افزایش نسبی ۲۸ درصدی در خطر شیوع دیابت نسبت به مناطق پایین‌ترین دهک مرتبط است. قرار گرفتن در معرض مزمن با نور مصنوعی شب در فضای باز مسکونی به طور مثبت با سطوح گلوکز خون، مقاومت به انسولین و شیوع دیابت و بطور معکوس با عملکرد سلول های بتا مرتبط بود، حتی پس از تنظیم برای بسیاری از عوامل خطر مهم دیابت. به طور متوسط، از هر ۴۲ نفری که در مناطقی در بالاترین دهک قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی زندگی می کنند، یک مورد دیگر دیابت وجود دارد که اگر آن افراد در مناطقی با کمترین دهک زندگی می کردند، رخ نمی داد. در حالی که ارتباط بین قرار گرفتن در معرض LAN و دیابت ممکن است به اندازه عوامل خطر شناخته شده قوی نباشد، وجود نور مصنوعی در فضای باز در همه جا به این معنی است که مقیاس قرار گرفتن در معرض جمعیت گسترده است.

محققان تخمین زدند که بیش از ۹ میلیون مورد دیابت در بزرگسالان چینی با سن  کمتر از ۱۸ سال را می توان به قرار گرفتن در معرض نور مصتوعی در شب در فضای باز نسبت داد. رقمی که انتظار می رود با افزایش سرعت شهرنشینی و تعداد فزاینده مهاجرت از روستاهای چین به شهرهای آن افزایش یابد. ماهیت و مقیاس جهانی این مشکل با این واقعیت نشان داده می شود که تخمین زده می شود ۸۳٪ از جمعیت جهان و بیش از ۹۹٪ از مردم ایالات متحده و اروپا در زیر آسمان های آلوده به نور زندگی می کنند.

این یافته‌ها به مجموعه‌ای از شواهد کمک می‌کنند که نشان می‌دهند نور چراغ در شب در فضای باز برای سلامتی مضر است و نشان می‌دهد که ممکن است یک عامل خطر جدید بالقوه برای دیابت باشد.

 

مشاهده و خرید سرنگ انسولین آوا

باید و نبایدهای مصرف انسولین در بیماران دیابتی

لینک مشاهده سر سوزن قلم انسولین پیک سلوشن، اسمارت، آوا، گلدفاین